Jakie są zalety kaszy jaglanej?

Zdrowe odżywianie staje się coraz bardziej popularne, nic więc dziwnego, że BEE – kasza jaglana coraz częściej pojawia się w polskiej kuchni. Ma wiele wartości odżywczych, pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i kondycję, sprawdza się zarówno w daniach słodkich, jak i wytrawnych. Jeśli nadal mamy wątpliwości, jak dodać kaszę jaglaną do swojego jadłospisu, przeczytajmy o wszystkich korzyściach płynących z częstego spożywania tego specyfiku.

Jakie są właściwości odżywcze kaszy jaglanej?

Kasza jaglana ma jeden z wiele rodzajów cukru we krwi, ale badania naukowe potwierdziły, że może znacząco obniżyć poziom insuliny. Dla celów zdrowotnych, kasza jaglana ma indeks glikemiczny 25. Kasza jaglana jest zalecana dla osób cierpiących na niestrawność i stosowane obficie w dietach alkalicznych, ponieważ pomaga przywrócić równowagę kwasowo-zasadową w procesach zachodzących w organizmie. Ponadto, kasza jaglana ma pozytywny wpływ na metabolizm. Kasza ta posiada udowodnione właściwości antywirusowe i wzmacnia układ odpornościowy. Jest ona również znana ze swoich właściwości osuszających i może być bardzo pomocna w leczeniu chorób górnych dróg oddechowych. Według naukowców regularne spożywanie kaszy jaglanej ma wyraźny wpływ na pamięć i koncentrację, dlatego powinno się ją włączyć do diety osób starszych.

Co zawiera w sobie kasza jaglana?

Kasza jaglana zawiera głównie węglowodany złożone, jest więc nie tylko zdrowa, ale i bardzo sycąca. Kasza jaglana jest dobrym wyborem dla tych, którzy mają niedobór żelaza. Dostarcza ona dużo:

  • witaminy B,
  • fosforu,
  • cynku,
  • miedzi,
  • manganu.

Głównie dlatego, że kasza jaglana zawiera krzem, którego regularne spożywanie ma pozytywny wpływ na zdrowie i urodę włosów. Kasza jaglana jest również doskonałym dodatkiem do diety bezmięsnej ze względu na wysoką zawartość białka. Zawiera ona niezbędne w diecie tłuszcze nienasycone.

Jak gotować kaszę jaglaną?

W polskiej kuchni kasza jaglana występuje zazwyczaj tylko w daniach wytrawnych. Kasza jaglana stosowana jest do nadziewania kapusty, stosuje się ją zazwyczaj z cebulą. Z tej kaszy można jednak przyrządzać zarówno słone, jak i słodkie potrawy. Jej smak jest bardzo neutralny, dodatkowo szybko absorbuje inne smaki podczas przetwarzania. Przed ugotowaniem należy ją najpierw przepłukać w durszlaku. Następnie zalać zimną wodą, doprowadzić do wrzenia i trzymać na małym ogniu przez 15-20 minut. Tak przyrządzona jest idealna na obiad, kolację lub śniadanie.

 

Jakie są właściwości kaszy jaglanej i korzyści z jej spożywania?

Kasza jaglana (https://www.bee.pl/9078-kasza-jaglana) zawiera niezbędne, lekkostrawne białko, węglowodany dodające energii, różne witaminy i kluczowe dodatki odżywcze, takie jak kwas foliowy, witaminę E, żelazo, krzem i lecytynę. Kasza jaglana ma właściwości przeciwwirusowe i zdolność do wysuszania filtra śluzowego, co czyni go dobrym wyborem dla osób z przewlekłym nieżytem nosa.

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

Kasza jaglana jest lekkostrawna, ale ze względu na wysoką zawartość kalorii nie jest zalecana dla diabetyków. Można je jednak włączyć do diety każdego dziecka, ale należy pamiętać, że kasza jaglana dla niemowląt można podawać już od około 4 miesiąca życia. Po drugie, jest to również odpowiedź na pytanie, czy kasza jaglana zawiera gluten. Tego rodzaju produkt spożywczy nie zawiera glutenu i może być ta kasza spożywana przez osoby, które nie mogą go spożywać.

Jakie są podstawowe właściwości kaszy jaglanej?

Kasza jaglana posiada właściwości odżywcze i prozdrowotne ze względu na obecność wielu witamin i makroelementów. Suplementy witaminy B (zawierające B1-tiaminę, B2-ryboflawinę i B6-pirydoksynę) mają pozytywny wpływ na układ nerwowy, a tym samym na nastrój. Kiedy zażywamy produkty zawierające witaminy z grupy B, czujemy się pewniej, jeśli chodzi o nasze zdrowie psychiczne, jak również sprawność intelektualną. Kasza jaglana może nawet zapewniać właściwości, które zwiększają odporność organizmu ze względu na witaminę B2, którą może wytwarzać. Ryboflawina wpływa również na zdrowie paznokci, skóry, włosów oraz wpływa również na unikalny układ wzrokowy. Stosowanie witaminy B2 może być zalecane dla osób cierpiących na schorzenia jamy ustnej. Jest to bardzo ważne, ponieważ jej niedobór może również powodować raka przełyku.

Czy kasza jaglana może poprawić urodę?

Paznokcie, głowa włosy, jak również stawy nie byłoby takie zdrowe bez kaszy jaglanej. Dlatego też kasza jaglana powinna znaleźć się w diecie osób cierpiących na trądzik. Dzieje się tak dlatego, że wspomaga ona regenerację wnętrza naskórka. Następnie inny składnik tej potrawy, czyli żelazo, przetwarza prawidłowy poziom hemoglobiny, która może pełnić rolę nośnika tlenu we krwi. Niedostatek żelaza może kierować do anemii, a u kobiet w czasie ciąży może sprawić zaburzenia wzrostu płodu. Pierwiastek ten może być niezbędny do regeneracji tkanek i całkowitej walki z wolnymi rodnikami. Nadmiar wolnych rodników może prowadzić do większej ilości nowotworów złośliwych, miażdżycy, a w końcu do zawałów serca i udarów mózgu.

 

Z jakich powodów warto spożywać kaszę jaglaną?

Kasza jaglana jest bardzo popularna wśród osób, które przestrzegają zasad zdrowego odżywiania. W rzeczywistości jest ona szczególnie popularna wśród wegetarian, ale nie jest to proste. Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną? Z prosa produkuje się kaszę jaglaną, jest ona naprawdę pożywna i lekkostrawna, pomaga przeciwdziałać zakwaszeniu całego organizmu, wzmacnia też układ odpornościowy i poprawia samopoczucie. Jest nie tylko pożywna, ale posiada również kilka właściwości prozdrowotnych, które czynią ją bardzo wyjątkowym.

Jaka jest wartość odżywcza kaszy jaglanej?

Kasza jaglana nie jest tak popularna w polskiej kuchni jak gryka czy jęczmień, ale zasługuje na uwagę wszystkich tych, którzy chcą się zdrowo odżywiać. Jest bardzo specyficzna, ale tylko jeśli nie nauczymy się ją prawidłowo przygotować, ma energetyczny żółty kolor, i tak, działa doskonale jako składnik atrakcyjnych i słodkich potraw. Kasza jaglana jest naturalnie bezglutenowa, ale nie tylko to się liczy, bo nie każdy powinien unikać glutenu. Kasza ta dostarcza również:

  • błonnika,
  • potasu,
  • magnezu,
  • wapnia,
  • sodu.

Dodatkowo jest to droga do łatwo przyswajalnych białek i węglowodanów złożonych.

Jakie są właściwości i działanie kaszy jaglanej?

Kasza jaglana ma właściwości przeciwwirusowe i poprawia układ odpornościowy. Pomaga w przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Jest bogata w witaminy z grupy B, a jeszcze bogatsza w żelazo, dlatego sprzyja procesowi krwiotwórczemu. Pomaga zmniejszyć stan zapalny poprzez procesy zachodzące w organizmie oraz ma działanie rozgrzewające. Kasza jaglana jest też cennym wsparciem dla uwapnienia kości i zębów. Pomaga w dbaniu o piękne włosy, skórę i paznokcie – poprawia tempo przemiany materii. Poprawia tempo przemiany materii oraz wpływa na poprawę uwagi i pamięci.

Czy kasza jaglana może pomoc w odchudzaniu?

Jak widać, kasza jaglana może nam dać bardzo dużo, choć jest już trochę zapomniana i dopiero zaczyna się czas na jej korzyści. Ale uważajmy, ponieważ ma ono wysoki indeks glikemiczny (IG) i dużo kalorii: 100 g prosa dodaje 370 kcal. To dużo, a przy wysokim indeksie glikemicznym, wyższa wartość kaloryczna nie pomoże nam schudnąć i zachować szczupłą sylwetkę. Oczywiście, nie należy całkowicie rezygnować z niej w obawie przed zmniejszeniem jego wpływu na utratę tłuszczu. Może być spożywana w niewielkich ilościach, np. na śniadanie (szczególnie w okresie jesienno-zimowym), jako baza zupy mlecznej, dodatek do owoców i jogurtu.